DNet. 961224

 

 

 

 

"Sverige har för många läkare"

 

Minska antalet läkare och höj lönerna för de framgångsrika, skriver

Anders Milton och Bo Södersten.

 

 

 

Vårdens stora problem är inte bristen på personal - tvärtom. Sedan

1970 har antalet läkare i Sverige nästan tredubblats. Samtidigt är

antalet läkarbesök per invånare bara hälften av det västeuropeiska

genomsnittet. Vi har fått anställningsgarantier för alla, permanent

övertalighet och en svag organisation. I stället borde vi fortsätta att

effektivisera i vården och höja lönerna för dem som blir kvar. Det

skriver Läkarförbundets VD Anders Milton och Bo Södersten,

professor i nationalekonomi.

 

 

Sjukvården står i dag på nytt i allmänhetens intresse. Köerna till vården växer, däribland köerna

till relativt standardmässiga operationer. Det synsätt som fått breda ut sig i medierna gör gällande

att vården har för lite resurser. Vid opinionsmätningar ger allmänheten sjukvården högsta

prioritet.

Varken riks- eller landstingspolitiker är särskilt intresserade av att omorganisera vården. Inte

heller vill landstingspolitikerna tvingas till ordentliga omprioriteringar.

Politikerna vill ha mer av allt. Med stöd av de folkliga opinionspejlingarna kräver de högre

skatter. Värnskatten skall efterföljas av en specialdestinerad vårdskatt. Därför bör det finnas visst

utrymme för att klämma av de så kallade höginkomsttagarna ytterligare skatt eller avgifter.

 

Men är det verkligen för små fysiska resurser, för få läkare och sjuksköterskor, som är

vårdens problem? Fakta tyder knappast på att så kan vara fallet. 1970 fanns 10600

läkare i vården. 1980 var antalet uppe i 16900. Sedan dess har antalet läkare ökat med

ytterligare 10000 personer och uppgår i dag till totalt 27000.

 

På ett likartat sätt har också antalet sjuksköterskor tredubblats under det senaste kvartsseklet, från

36000 1970 till totalt 90000 i dag.

 

Samtidigt visar internationella jämförelser att antalet läkarbesök i Sverige per invånare är

mindre än hälften av det västeuropeiska genomsnittet: 2,4 per år i Sverige mot ett

europeiskt genomsnitt av 5,2. På ett likartat sätt kan nämnas att antalet läkare i vårt land

per person är dubbelt så stort som det i Eng-land.

 

När det gäller övrig personal, det vill säga i första hand undersköterskor och vårdbiträden, har en

viss minskning inträffat. Den förklaras dock till stor del av två faktorer. För det första har

ädelreformen gjort att landstingets äldrevård bantats och personal förts över till kommunerna.

Vidare beror det på att folk går till jobbet på ett helt annat sätt än vad som var fallet under senare

hälften av 80-talet. För industrin har det inneburit att 300000 jobb försvunnit. Exakt hur många

jobb som gjorts "överflödiga" i vården finns inga beräkningar på.

 

Här var dock desorganisationen mycket omfattande med en genomsnittlig frånvaro om 40 dagar

per år för undersköterskor i Stockholms läns landsting och 60 dagar per år för vårdbiträden.

Genom att helt enkelt gå till jobbet har tusentals personer i dessa kategorier så att säga

rationaliserat bort sig själva.

 

Tanken på att det är bristen på personal som utgör vårdens centrala problem verkar därför

inte särskilt trovärdig. Historisk utveckling och internationell erfarenhet tyder på att detta

knappast kan vara fallet. Någon alternativ förklaring måste helt enkelt tillgripas. Vilken kan den

vara?

Enligt vår mening ligger det grundläggande problemet i den svenska vårdens organisation.

Sjukvården tillhör den planekonomiska delen av vår ekonomi. Det är mycket betecknande att det

just är här som problemen finns.

Ingen klagar över att vi har för få telefoner eller för litet bilar. Var och en inser att folks

efterfrågan bestämmer hur mycket av dessa ting som produceras, men att produktionen måste ske

i effektiva, internationellt konkurrensutsatta former.

Sjukvården har givetvis sina specifika karaktäristika. När en allvarlig sjukdom uppstår för vilken

bot kan erbjudas måste den finnas där. Men samtidigt är sjukvården en högteknologisk bransch

som måste organiseras i former som gör den effektiv. I den meningen är sjukvård inte

annorlunda än annan tjänste- eller varuproduktion. Här måste incitament och lönsamhet finnas

precis som i vilken annan verksamhet som helst.

De som arbetar i vården måste hela tiden veta att effektivitet, god organisationsförmåga och

uppfinningsrikedom lönar sig. Det är där skon klämmer i dag.

 

Från 1960 till 1990 steg vårdkostnaderna i fasta priser med 235 procent. Det är svårt att

mäta produktivitet i sjukvården. De mätningar som gjorts tyder dock på att

produktiviteten sjönk kontinuerligt under denna tid även med hänsyn tagen till kortare

vårdtider, mer aktiva åtgärder för äldre svårt sjuka patienter med mera. Eftersom det är

produktivitetsökningar som bär upp den långsiktiga ökningen i vår standard är detta

ingenting som går att vifta bort utan eftertanke.

 

I början av 90-talet började mycket intressanta saker att hända inom vården.

Produktivitets- och organisationsfrågor började uppmärksammas på ett annat sätt än tidigare.

Genom så kallad DGR-prissättning (diagnosrelaterade grupper) började prislappar att sättas på

delar av vården.

De anställda började helt enkelt att få betalt för vad de producerade. Starka

produktivitetshöjningar började uppstå, på vissa kliniker steg exempelvis produktiviteten med

40-50 procent på kort tid.

Dessutom ändrades styrsystemen inom sjukvården så att inflytandet över verksamheten i större

utsträckning hamnade hos de chefer och medarbetare som utförde vården. Man matchade helt

enkelt bättre chefernas ansvar och befogenheter, det vill säga tidigare hade cheferna haft ansvaret

för vården men väldigt lite befogenheter för att vidta åtgärder som de ansåg nödvändiga för att

förbättra och effektivisera vården.

 

När politikerna åtminstone till viss del lämnade ifrån sig inflytandet över hur vården

producerades till de ansvariga cheferna bidrog detta mycket starkt till en mer rationell och effektiv

organisation.

Nu uppstod dock snabbt ett klassiskt problem som har med "planmarknad" att skaffa. När

produktivitetsförbättringar görs i det privata näringslivet leder det normalt till att vinster och löner

stiger samtidigt som personalen minskas. Metoderna att ta hem frukterna av produktivitetsvinster

är inbyggda i systemet.

 

Inom den offentliga sektorn i allmänhet och vården i synnerhet är förhållandena helt

annorlunda. Här finns ingen naturlig koppling mellan produktivitetsförbättringar och en mer

effektiv struktur. Om effektiviteten i sjukvårdssystemet ökar leder det normalt till att vi får

"slack" i systemet, att vi får för stor kostym.

För att vinsterna skall kunna tas hem och löner stiga måste organisationen trimmas. Det är

liktydigt med att enheter måste läggas ned eller förändra sin verksamhet.

När denna mekanism träder in i den privata, marknadsutsatta delen av vår ekonomi kan det ibland

leda till smärtsamma konsekvenser. Men företagsledningen vet att den långsiktigt inte har något

val.

Här gäller "vinna eller försvinna". Lokala politiker kan protestera men har reellt väldigt små

möjligheter att påverka förloppet.

Denna process började också att uppstå inom vården i början av 90-talet. Även här fick man

tendenser till övertalighet och slack.

Men i stället för att låta processen ha sin gång och säga att "tyvärr måste vissa enheter läggas

ned", lovade politiker i flera landsting inför 1994 års val att ingen skulle få sluta på grund av de

nödvändiga omorganisationerna.

 

I stället för omorganisation, införande av verkliga incitament och högre löner för de

framgångsrika fick vi anställningsgarantier för alla. I stället för fortsatta

produktivitetsvinster, bättre anställningsvillkor och högre lön för dem som var kvar,

permanentades övertalighet och en svag organisation.

 

Som inte så sällan händer valde landstingspolitikerna att söka en kortsiktig lösning

framför att fatta svåra beslut. På kort sikt blev många nöjda, problemen sopades för en tid under

mattan, men nu är det krav på ytterligare höjda skatter som gäller.

Det finns i grunden två vägar att välja mellan. Antingen kan vi dra ut det senaste

kvartsseklets trend och ha ännu fler anställda i vården. Då kommer dessa grupper - med

rimlig sannolikhet till övervägande delen kvinnor - att sitta fast i ett låglöne-träsk.

Eller också handlar vi i en annan riktning och låter grundläggande ekonomiska regler och

rationella styrformer slå igenom även i vården. Om detta skall bli fallet måste dagens

landstingspolitiker genomgripande förändra sin roll. Så länge vi har politiker som direkt skall

styra produktionen av vården kommer vi inte att se några grundläggande reformer av den

svenska sjukvården.

Landstingspolitikerna borde bestämma sig för att bli företrädare för sina väljare, det vill säga

konsumenterna av sjukvård. Låt politikerna bestämma vilka mål sjukvården skall nå och vilka

resurser den skall ha till sitt förfogande. Sedan bör de stiga åt sidan och låta chefer och

medarbetare bestämma hur vården bäst skall organiseras inom de ramar som

landstingspolitikerna dragit upp.

Då släpps de kreativa krafter som finns i överflöd inom vården fria. Med en effektiv organisation

och rimliga belöningssystem kan vårdens effektivitet öka kraftigt. Utan sådana åtgärder finns

enbart skattehöjningar kvar som alternativ.

 

 

ANDERS MILTON

BO SÖDERSTEN

 

DN DEBATT 24/12 1996

 

 

 

 

© Detta material är skyddat av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

  ÿÿÿÿÿ